|
?First it was London thang, then it was UK thang and now it is global thang?. Tenhle slogan labelu DJe Hypea Global Thang, který přesně vystihuje, jakou cestou drum and bass za posledních patnáct let prošel, lze bez výjimky uplatnit na maďarskou scénu. Země, která ještě nedávno byla známá tak leda díky tokajskému, guláši, čabajkám a jezeru Balaton se za posledních pár let etablovala na celosvětové drum and bassové scéně takovým způsobem, že spojení ?maďarský drum and bass? je v současnosti téměř bez výhrady zárukou té nejlepší kvality.
Obrovskou zásluhu na tom má právě Gabor Nagymathe aka SKC. Jeho producentská kariéra není nikterak dlouhá ? vlastní věci začal dělat někdy kolem roku 2000. Debutoval na přelomu let 2001/2002 dvěma singly na malém americkém labelu Inflection. Obzvláště druhý, ´Mermaid/Heat´, se stal doslova hitem. SKC překvapil zcela novým zvukem, který kombinoval rychlý a tvrdý techstep (v té době reprezentovaný jmény jako Stakka + Skynet či Cause 4 Concern) s pořádnou porcí funku, to vše říznuté tranceovými vlivy. Kontrakt s velkým labelem na sebe nedal dlouho čekat a SKC zakotvil spolu se svým krajanem Chrisem SU u Traceovy značky DSCI4, která se v té době stala doslova odrazovým můstkem pro kariéru mnoha mimoostrovních drum and bassových producentů (za všechny jmenujme dvojku Sta a Paul B či belgičana Crossfire). Na dlouhou dobu spojil své jméno právě s tímto labelem (tracky na kompilacích Spy Technologies 1,2, Devotee EP atd.). Když už se zdálo, že se styl, pro který se již dříve vžil název neurofunk, a který SKC s Chrisem SU pomáhali definovat, poněkud opotřeboval, dokázal SKC spolu s dalšími maďarskými producenty svou hudbu inovovat a představit současný nuschool techstep opět v jiném světle. Rok 2004 byl tedy nejen rokem expanze jumpupu, ale také rokem Tactile. Tenhle projekt, který dal dohromady SKC, Chris SU, Bratwa, Safair a Longman, chytře zkombinoval maďarský techstep sound s liquidfunkem a drum nad bassem ala Total Science. Tactile během minulého roku přišli s řadou singlů na zavedených (Function) i nově vzniklých (Avalanche) labelech a přesvědčili o tom, že drum and bass opravdu není mrtev a dokáže stále překvapit. Kromě Tactile se SKC věnuje také dalšímu projektu nazvanému Mindscape (opět se jedná o maďarskou spolupráci, tentokrát s Random Soundz). Tato trojka, jejíž doménou je minimalistický, hutný neurofunk s valící se basou, během roku 2004 zabodovala releasy u labelů typu DSCI4, Shadow Law či Habit.
V předešlém roce se naplno ukázala šíře Gaborova záběru ? na jedné straně killery typu Blasta/Struggle (s Chrisem SU) na druhé straně pak releasy na Hospital (hitovka Free My Soul), Soul:R (´Prophecy´) či chystaná křehotinka ´Solitude´ na Good Looking Records. To co všechny tyto skladby spojuje, je do nejmenších detailů propracovaný zvuk s ostrými bubny, skvěle zvládnutou basou a neotřelými melodickými nápady.
V České republice a na Slovensku jsme již měli párkrát možnost slyšet SKC i jako dje. V Ostravě se bude jednat o jeho premiéru. Máte tedy příležitost, poslechnout si dje, který se nenechá nijak svazovat škatulkami a ve svých setech kombinuje to nejlepší, co současný drum and bass nabízí.
|